close
ΥΓΕΙΑ

Winter blues

Έτσι λέμε στο χωριό μου τις «μαυρίλες» που μας πιάνουν τον χειμώνα και οι οποίες εκδηλώνονται αρχικά με σωματική και ψυχική κόπωση, και καταλήγουν σε ήπια ή και πιο βαριά κατάθλιψη. Κι επειδή φέτος έχουμε όλοι πολύ περισσότερους και σοβαρότερους λόγους για να μας πάρει ο χειμώνας από κάτω, καλό είναι να πάρουμε τα πράγματα στα χέρια μας.

Τι μπορούμε λοιπόν να κάνουμε για να μετατρέψουμε το μαύρο, αν όχι σε ροζ, τουλάχιστον σε γκρίζο;

Να μας φροντίσουμε εγκαίρως!

Πριν εξαντληθούν και τα τελευταία όρια της αντοχής μας, πριν αρχίσουμε να νιώθουμε κουρασμένοι, αδύναμοι και παραιτημένοι, πριν χάσουμε την ελπίδα για μια άσπρη μέρα, πριν αρχίσουμε να αδιαφορούμε για τους πάντες και τα πάντα, συμπεριλαμβανομένου του εαυτού μας.

  1. Ήλιος περισσότερος ήλιος: Μόλις βγει ο ήλιος, στέλνουμε SMS στο 13033, αφήνουμε ό,τι κάνουμε στη μέση και βγαίνουμε απ’ το σπίτι για να… ρουφήξουμε ήλιο, γεγονός που αφενός θα μας βγάλει από τη κλεισούρα του σπιτιού και θα μας γεμίσει ενέργεια, και αφετέρου θα ανεβάσει τα επίπεδα της πολύτιμής βιταμίνης  D στον οργανισμό μας – συμβάλλει στην υγεία των οστών, στη ρύθμιση του σακχάρου στο αίμα, στην τόνωση του ανοσοποιητικού συστήματος, στην καλή διάθεση, και γενικότερα στη βελτίωση διαφόρων ψυχιατρικών νόσων.
  2. Καλός και αρκετός ύπνος: Σύμφωνα με τους ειδικούς προκειμένου να διατηρήσουμε σε καλή κατάσταση τη σωματική και ψυχική μας υγεία είναι απαραίτητο να κοιμόμαστε κάθε βράδυ 7-9 ώρες. Όμως οι σχετικές έρευνες δείχνουν ότι οι περισσότεροι από μας δεν κοιμόμαστε περισσότερο από 6 ώρες καθημερινά, και μάλιστα ξυπνάμε πολλές φορές μέσα στη νύχτα. Εκτός από το στρες, γι’ αυτή την κατάσταση ενοχοποιούνται κυρίως οι πολλές ώρες μπροστά στην τηλεόραση και το ακατάστατο πρόγραμμα ύπνου, ξύπνιου και διατροφής μας. Βάλτε λοιπόν μια τάξη στο πρόγραμμά σας,  και αν η αϋπνία συνεχίζεται αναζητήστε τρόπους για να την καταπολεμήσετε.
  3. Διατροφή για καλή υγεία και ευεξία: Αυτό σημαίνει διατροφή που συμβάλει στη διατήρηση της ενέργειάς μας και της καλής μας διάθεσης σε υψηλά επίπεδα. Αρχίζουμε δηλαδή τη μέρα μας με ένα καλό πρωινό, που μας τροφοδοτεί με τις απαραίτητες φυτικές ίνες, ασβέστιο και σίδηρο, και φροντίζουμε να τρώμε περίπου τις ίδιες ώρες κάθε μέρα, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση σε τροφές πλούσιες σε σίδηρο όπως είναι τα σκουροπράσινα λαχανικά, τα όσπρια, τα δημητριακά, το κρέας και το συκώτι. Συστήνεται επίσης η μείωση του αλκοόλ και η αύξηση του νερού, καθώς η αφυδάτωση του οργανισμού συχνά προκαλεί αίσθημα κόπωσης.
  4. Κίνηση, περισσότερη κίνηση: Το περπάτημα, η ποδηλασία, η γυμναστική και ο χορός, ανεβάζουν τα επίπεδα της ενέργειάς μας και συμβάλλουν στην καταπολέμηση του στρες. Διαθέστε τουλάχιστον μία ώρα καθημερινά για να ασκηθείτε, όσο και αν βαριέστε. Κάντε το αρχικά ως θεραπεία και θα διαπιστώσετε ότι σε σύντομο χρονικό διάστημα δεν θα βαριέστε καθόλου την άσκηση. Αντίθετα θα την αποζητάτε.
  5. Αναζωογόνηση με καλή αναπνοή: Κάθε φορά που νιώθετε κούραση ή έναν «κόμπο» στο στήθος σας, αφήστε στη μέση ό,τι κάνετε και εστιάστε στην αναπνοή σας. Ιδανικά βγείτε έξω στον κήπο, ή στη βεράντα, ή έστω ανοίξτε το παράθυρο. Σε όρθια στάση, κλείστε τα μάτια, ισιώστε την πλάτη σας,  χαλαρώστε τους ώμους, ανοίξτε τα πόδια σας στην ευθεία των ώμων,  και αφήστε τα χέρια σας να πέσουν χαλαρά στο πλάι. Εκπνεύστε μετρώντας από το 1 ως το 4. Κρατήστε την αναπνοή σας μετρώντας από το 1 ως το 4 με τον ίδιο εννοείται ρυθμό. Εκπνεύστε σε 4 πάλι χρόνους και κρατήστε την αναπνοή σας σε άλλους 4 χρόνους. Για να ολοκληρώσετε αυτόν τον κύκλο εκπνοής, κρατήματος, εισπνοής κρατήματος, θα χρειαστείτε περίπου 16 δευτερόλεπτα. Επαναλάβετε 4 φορές αυτή την άσκηση αναπνοής, δηλαδή για ένα περίπου λεπτό. Κάθε φορά προσπαθείτε να εισπνέετε όσο πιο βαθιά μπορείτε και να εκπνέετε αδειάζοντας όλο τον αέρα από μέσα σας. Μπορείτε επίσης να κάνετε αυτή την άσκηση κάθε πρωί και βράδυ, αυξάνοντας κάθε 2 μέρες τις επαναλήψεις. Ιδανικά διαθέτετε 4 λεπτά το πρωί και 4 το βράδυ για την άσκηση της αναπνοής σας. Μετά από λίγες μέρες θα διαπιστώσετε ότι σε γενικές γραμμές είστε πιο ήρεμοι.
  6. Να είσαι καλός με σένα: Το να είστε κάθε μέρα, όλη μέρα στην τσίτα χωρίς να μεσολαβούν διαστήματα ηρεμίας και χαλάρωσης, οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια σ’ αυτό που οι γιατροί ονομάζουν χρόνια κόπωση. Θα καταλήξετε δηλαδή να νιώθετε «κουρέλι» 24 ώρες το 24ωρο, με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Και από το σημείο αυτό είναι πολύ δύσκολο να επανέλθετε στην κανονικότητα. Για να μην φτάσετε εδώ, χρειάζεται να ασχοληθείτε με… τον εαυτό σας. Να τον φροντίσετε, να τον κανακέψετε, να του κάνετε τα χατίρια. Αυτό πολύ απλά σημαίνει ότι σε καθημερινή βάση πρέπει να αφιερώνετε λίγο από τον χρόνο σας στον εαυτό σας. Να μην ασχολείστε με κανέναν άλλον και με τίποτα άλλο. Σας αρέσει να γεμίζετε την μπανιέρα και να χαλαρώνετε μέσα στο ζεστό νερό ακούγοντας μουσική ή διαβάζοντας ένα βιβλίο; Σας αρέσει να απομονώνεστε στο δωμάτιο σας και να διαβάζετε ή να λύνετε σταυρόλεξα; Σας αρέσει να κάνετε μοναχικές βόλτες στο πλησιέστερο πάρκο; Σας αρέσει να παίζετε τάβλι με τον/την κολλητό σας; Σας αρέσει η ζαχαροπλαστική, η μαγειρική, η χειροτεχνία, η κηπουρική; Ό,τι και αν είναι αυτό αφιερώνετε του 1-2 ώρες καθημερινά. Διαφορετικά, χωρίς εκτόνωση του στρες, χωρίς απόδραση από τα προβλήματα που σας στρεσάρουν, μάλλον δεν θα την βγάλετε καθαρή τον φετινό βαρύ από την πολλή «μαυρίλα» χειμώνα!

Άρτεμη Παπαδοπούλου


INSTAGRAM FEED