close
FITNESS

Πες μου πώς κοιμάσαι να σου πω αν θα παχύνεις

Επιστημονικές έρευνες που έχουν δει το φως της δημοσιότητας εδώ και πολλά χρόνια έχουν αποκαλύψει ότι τα άτομα που έχουν διαταραγμένο ύπνο- ξυπνάνε 2 και 3 φορές μέσα στη νύχτα, στριφογυρίζουν πολλή ώρα μέχρι να τους ξαναπάρει ο ύπνος, ξυπνάνε με τον παραμικρό θόρυβο-, καθώς και τα άτομα που κοιμούνται λίγες ώρες, έχουν περισσότερες πιθανότητες να παχύνουν, συγκριτικά μ’ εκείνους που κοιμούνται αρκετά και ήσυχα.

Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι τα επίπεδα της λεπτίνης, της ορμόνης που μειώνει την όρεξη για φαγητό, πέφτουν όταν ο ύπνος είναι διαταραγμένος,  και έτσι κατά τη διάρκεια της ημέρας το αίσθημα της πείνας είναι πιο έντονο.

Άλλες έρευνες έχουν αποκαλύψει ότι όταν δεν κοιμόμαστε ήσυχα και αρκετά, ακόμα και για ένα βράδυ, επηρεάζεται αρνητικά ο μεταβολισμός μας.

Σε όλα τα παραπάνω ήρθαν να προστεθούν και τα στοιχεία πιο πρόσφατων ερευνών που μελέτησαν τη σχέση της παχυσαρκίας με τον φωτισμό κατά τη διάρκεια του ύπνου.

Με βάση τον κιρκάδιο ρυθμό, με βάση δηλαδή το γεγονός ότι ο άνθρωπος είναι γενετικά προσαρμοσμένος να ζει σε ένα φυσικό περιβάλλον που είναι φωτεινό κατά τη διάρκεια της ημέρας και σκοτεινό κατά τη διάρκεια της νύχτας, οι επιστήμονες έθεσαν το εξής ερώτημα: Η έκθεση στο τεχνητό φως κατά τη διάρκεια του βραδινού ύπνου, ποιες αλλαγές θα μπορούσε να επιφέρει στις ορμονικές και τις άλλες βιολογικές διεργασίες που σχετίζονται με την παχυσαρκία;

Στην μακροχρόνια αυτή έρευνα, συμμετείχαν 43.722 υγιείς γυναίκες ηλικίας 35-74 ετών από 50 πολιτείες της Αμερικής. Οι ερευνητές μελέτησαν παραμέτρους όπως η η διάρκεια του ύπνου τους, η ποιότητά του, οι  συνθήκες του ύπνου τους – με ή χωρίς αναμμένο φως, με ή χωρίς αναμμένη τηλεόραση, με ή χωρίς χαμηλής έντασης φωτισμό έξω από το δωμάτιο, κ.ά.- οι διατροφικές τους συνήθειες, η φυσική τους δραστηριότητά, και κατέληξαν στο εξής συμπέρασμα:

Η έκθεση σε τεχνητό φωτισμό κατά τη διάρκεια του βραδινού ύπνου, αυξάνει τις πιθανότητες παχυσαρκίας.

Αυτό σημαίνει ότι αν δεν κοιμάστε καλά και αρκετά, αν κοιμάστε με αναμμένο το φως ή την τηλεόραση, και αν τώρα τελευταία έχετε πάρει κιλά, ήρθε η στιγμή να αναθεωρήσετε!

Πηγή: https://jamanetwork.com/journals/jamainternalmedicine/article-abstract/2735446