close

Πώς να βελτιώσω την άσχημη συμπεριφορά του παιδιού μου;

 

Αρχικά θα ήθελα να τονίσω πως για τον καθένα η «άσχημη» συμπεριφορά ορίζεται διαφορετικά. Για τα παιδιά είναι πάρα πολύ δύσκολο, πολλές φορές να διακρίνουν τον ορισμό της.

Τις περισσότερες φορές (για να είμαστε ειλικρινείς), οι μαμάδες και οι μπαμπάδες, μη έχοντας υπομονή, φθάνουν στο σημείο να φωνάζουν με το παραμικρό που θα κάνει το παιδί, ίσως και άθελά του. Παρόλα αυτά, υπάρχουν παιδιά που καλό θα ήταν να διορθώσουν ορισμένα σημεία τις συμπεριφοράς τους. Γι αυτά τα περιστατικά θα μιλήσουμε σε αυτό το άρθρο.

Στην συμβουλευτική ψυχολογία, οι ειδικοί προτείνουμε διάφορους τρόπους αντιμετώπισης τις «άσχημης» συμπεριφοράς στα παιδιά.

Το πιο σημαντικό φαίνεται να είναι η συζήτηση και η ανάλυση μιας συμπεριφοράς. Εδώ αξίζει να τονίσουμε πως αυτή η διαδικασία, θέλει αρκετό χρόνο ώστε να μπορέσει ο γονιός να την υιοθετήσει. Έτσι λοιπόν η συζήτηση μπορεί να εμπεριέχει τα εξής τιπς :

  1. Αποδοχή συναισθήματος του παιδιού.

Παράδειγμα εποικοδομητικού διαλόγου 

Παιδί : η κυρία δεν μας πήγε εκδρομή σήμερα! Είναι χαζή! Την μισώ!

Γονιός : φαίνεσαι θυμωμένος/εκνευρισμένος μαζί της. Θα ήθελες να μου πεις πως νιώθεις;

Παράδειγμα μη εποικοδομητικού διαλόγου

Παιδί : η κυρία δεν μας πήγε εκδρομή σήμερα! Είναι χαζή! Την μισώ!

Γονιός : σταματά πια να μιλάς άσχημα! Δεν σε αντέχω άλλο! / πήγαινε τώρα στο δωμάτιο σου τιμωρία και θα βγεις όταν σου πω εγώ!!

  1. Πίνακας επιβράβευσης παιδιού.

Μπορείτε να δημιουργήσετε έναν πίνακα εβδομαδιαίο μαζί με το παιδί σε ένα χαρτόνι, η σε ένα χαρτί θέτοντας κάθε φορά ΕΝΑΝ και μοναδικό στόχο επάνω στον πίνακα. Και τι εννοώ; Έχετε ένα παιδί το οποίο βρίζει. Δημιουργήστε έναν πίνακα χωρισμένο σε ημέρες της εβδομάδας στο επάνω μέρος και στο πλάι χωρίστε τις ημέρες σε κομμάτια (πρωί, μεσημέρι κλπ). Επάνω στον πίνακα γράψτε : καταφέρνω να μην βρίσω. Διακοσμήστε τον πίνακα με ότι επιθυμεί το παιδί, αυτοκόλλητα, ζωγραφιές και χρώματα, ώστε να του αρέσει η ιδέα και να είναι ενθουσιασμένο! (εικόνα 1). Κάθε φορά που το παιδί καταφέρνει να μην βρίσει και αφού έχετε συμφωνήσει ποια θα είναι η επιβράβευση του, το επιβραβευετε με ένα αυτοκόλλητο / με μια μικρή λιχουδιά που αγαπάει/ με μια μικρή ζωγραφιά στο κουτάκι! Στο τέλος της εβδομάδας, αν έχει καταφέρει τις περισσότερες ημέρες να το πετύχει, πάλι κατόπιν συμφωνίας, το επιβραβεύετε με κάτι μεγαλύτερο, ένα παγωτό, μια βόλτα, να δει την αγαπημένη του ταινία, να κάνετε κάτι που ενδεχομένως να θέλει πολύ.

Τιπ :

  • θέτουμε έναν στόχο κάθε φορά
  • Αν θέσουμε έναν στόχο, οι υπόλοιπες συμπεριφορές του παιδιού ΔΕΝ επηρεάζουν την έκβαση του πίνακα. Πχ : ΑΝ θέσουμε στόχο να μην βρίζει, αν κάποια στιγμή μέσα στην ημέρα μαλώσει με τον αδερφό/αδερφή του χωρίς να βρίσει όμως, όταν περάσει εκείνο το κομμάτι της ημέρας, ΒΑΖΟΥΜΕ αυτοκόλλητο.
  • Στην αρχή καλό θα είναι να είστε ελαστικοί με τα παιδιά, χωρίς όμως να υποχωρείτε, για να «πιάσουν» το νόημα! Δηλαδή, αν την πρώτη εβδομάδα που έχετε θέσει τον στόχο, καταφέρει να μην βρίσει, τις 3 από τις 7 ημέρες της εβδομάδας, επιβραβεύστε το.
  • Αυτή η μέθοδος, θα πρέπει να ΠΑΓΙΩΘΕΙ για να ξεκινήσετε νέο στόχο!
  1.  Οι κανόνες που θέτουμε είναι καθολικοί. Όλοι θα πρέπει να τους τηρούμε.

Είναι γνωστό ότι τα παιδιά μιμούνται συμπεριφορές! Οπότε, φροντίστε να λειτουργήσετε ως θετικά πρότυπα για εκείνα! Αν έχετε κάποια διαφωνία με τον/την σύζυγό σας, μπορείτε να το συζητήσετε ήρεμα, χωρίς να κατηγορείτε ο ένας τον άλλον μπροστά τους. Πάρτε λίγο χρόνο να ηρεμήσετε. Εφαρμόστε το γνωστό «Time out»

  1. Time out.

Μία ομολογουμένως πολυσυζητημένη τεχνική. Χρησιμοποιείται κυρίως σε παιδιά που έχουν έντονες εκρήξεις θυμού/ κλαίνε έντονα. Έτσι, συμφωνείτε μαζί με το παιδί, όταν συμβαίνει μια τέτοια έκρηξη και εσείς πείτε την συμφωνημένη λέξη πχ «Time out» ή «Στοπ», το παιδί, αποχωρεί από το δωμάτιο και πηγαίνει σε ένα μέρος που πάλι έχετε συμφωνήσει για 15 λεπτά. Δεν υποχωρείτε στον χρόνο. Ούτε το κρατάτε περισσότερο. Με την λήξη του χρόνου, το παιδί βγαίνει από τον χώρο που είχε πάει, ξεκινώντας μια συζήτηση με τους γονείς του για τα συναισθήματα του.

Αυτά είναι κάποια από τα μικρά και πολύ αποτελεσματικά βήματα, που μπορείτε να εφαρμόσετε, ώστε να βελτιώσετε την συμπεριφορά του παιδιού σας. Φυσικά, χρειάζεται αρκετή δουλειά από τους γονείς και πολλή υπομονή! Σε περίπτωση που η κατάσταση δεν βελτιώνεται αισθητά, η καλύτερη κίνηση που μπορείτε να κάνετε, είναι να επισκεφθείτε έναν ειδικό για να μπορέσει να σας καθοδηγήσει.


Η Έλλη Χατζηπαζαρλή είναι ψυχολόγος, απόφοιτος του UEL (UNIVERSITY OF EAST LONDON), του Τμήματος Ψυχολογίας - BSc(Hons) Psychology. Μετεκπαιδεύτηκε στα ψυχομετρικά τεστ και πιο συγκεκριμένα, στις προβολικές δοκιμασίες TAT & CAT (ThematicApperception test & Children’s Apperception Test) και στο Ιχνογράφημα παιδιών και ενηλίκων, στο κέντρο διεπιστημονικής και ερευνητικής ψυχοκοινωνικής υποστήριξης παιδιών και ενηλίκων (ΔΙΚΕΨΥ). Έπειτα, ολοκλήρωσε με επιτυχία μία ακόμη μετεκπαίδευση και ειδικεύτηκε στην κλινική αξιολόγηση ενδοοικογενειακής βίας και σεξουαλικής κακοποίησης μέσω προβολικών διαγνωστικών εργαλείων, στο κέντρο ψυχολογίας Animus Corpus. Έχει παρακολουθήσει επιπλέον σεμινάρια σχετικά με το Selfie Syndrome, Bullying in schools και άλλα. Έχει συμμετάσχει εθελοντικά ως βοηθητικό προσωπικό - ψυχολόγος, στον οίκο υπέρ ενηλίκων, "Κωστοπούλειος Στέγη" στο νομό Σερρών , και στην Ελληνική Εταιρεία Νόσου Αλτσχάιμερ, στην Θεσσαλονίκη. Στο πλαίσιο της πρακτικής της άσκησης συνεργάστηκε σε ιδιωτικό ιατρείο ψυχιατρικής στην Θεσσαλονίκη και έπειτα στις Σέρρες. Είναι μέλος του συλλόγου BPS (British psychological Society).

INSTAGRAM FEED