Χριστούγεννα τέλος..Και τώρα; Σχολείο;
Οι διακοπές τελείωσαν, οι ξένοιαστες στιγμές των γιορτών σιγά σιγά φεύγουν και οι γονείς τρέχουν να “φτιάξουν” το πρόγραμμα τους αλλά και των παιδιών τους. Μάχονται να προετοιμάσουν ξανά τα μικρά για την επιστροφή τους στα θρανία!
Θα ήθελα σε αυτό το σημείο να τονίσω,ότι η εμφάνιση του άγχους είναι συνηθισμένη , κυρίως στις πιο μικρές ηλικίες. Η προσαρμογή στο σχολικό περιβάλλον θέλει χρόνο. Ιδίως στα παιδιά της 1ης και 2ας Δημοτικού που η προσαρμογή δεν έχει επέλθει ακόμη σε φυσιολογικά επίπεδα, θέλει πολύ περισσότερο!
Πολλές έρευνες δείχνουν ότι το 3% των παιδιών, από 3-17 ετών, εμφανίζουν κατά την περίοδο της σχολικής τους ζωής κάποια αγχώδη διαταραχή. Ως ψυχολόγοι,αναφερόμαστε συχνά στον όρο άγχος. Πολλές φορές όμως , το άγχος γίνεται δυσλειτουργικό στην καθημερινότητα του ανθρώπου. Φανταστείτε κάτω από συγκεκριμένες συνθήκες , ποια εμπόδια μπορεί να εμφανιστούν στην ψυχολογία του παιδιού σας. Μερικές ενδείξεις, ενός αγχωμένου παιδιού είναι :
- Διαταραχές ύπνου
- Διαταραχές διατροφής
- Έντονος εκνευρισμός
- Έντονα ξεσπάσματα/Κακή διαχείριση θυμού
- Άρνηση επιστροφής στο σχολείο
Συμβουλές αντιμετώπισης άγχους & επιστροφής στο σχολείο. Τι μπορούμε να κάνουμε;
Οργανώστε το πρόγραμμα ύπνου.
Ένας πολύ σημαντικός παράγοντας, που δείχνει να εντείνει την διάθεση και την ψυχική γαλήνη του παιδιού ( άλλωστε θυμηθείτε..όλα τα παιδιά γκρινιάζουν όταν δεν έχουν κοιμηθεί καλά, έτσι δεν είναι; ). Η προσοχή , η συγκέντρωση, οι μνημονικές λειτουργίες και η οργανωτικότητα, είναι μερικά από τα στοιχεία που ενισχύονται με τον βραδινό ύπνο. Καλό θα είναι το πρόγραμμα του ύπνου να τηρείται ΚΑΘΕ μέρα , ακόμη και τα σαβ/κα!
Δείξτε ενδιαφέρον για τις ανησυχίες του.
Ένα σύνηθες φαινόμενο στις μικρές ηλικιακά ομάδες (4-17 ετών) , είναι η εσωτερίκευση του συναισθήματος. Έτσι οι γονείς,είναι πολύ δύσκολο να ανιχνεύσουν τι ακριβώς αισθάνονται τα παιδιά τους. Βοηθήστε τα λοιπόν, να τα εκφράσουν, να μιλήσουν για ότι τους απασχολεί. Ωστόσο υπάρχουν και εκείνα τα σημάδια που μας δείχνουν ολοφάνερα ότι κάτι το προβληματίζει έντονα. Αυτά είναι, η υπερκινητικότητα, ευερεθισμός, αποφυγή καταστάσεων, στομαχόπονος/πονοκέφαλος, δυσκολίες στον ύπνο. Έτσι, αν θέλετε να ανακαλύψετε τις ενδότερες σκέψεις ενός παιδιού, σας προτείνω να το ρωτήσετε τα εξής :
- Υπάρχει κάτι που σε προβληματίζει/αγχώνει/φοβίζει/ανησυχεί , τώρα που θα επιστρέψεις στο σχολείο;
- Υπάρχει κάτι που να μην σου αρέσει και δεν θέλεις να πας;
- Θέλεις να το συζητήσουμε, να σε κάνω να νιώσεις καλύτερα;
Πείτε του ότι θα είστε δίπλα του σε ότι χρειαστεί!
Συνεπώς, είναι πολύ σημαντικό να γνωρίζουν ΟΛΟΙ οι γονείς ότι το άγχος, είναι μία πολύ φυσιολογική αντίδραση των παιδιών κατά την επιστροφή τους στο σχολικό περιβάλλον. Οφείλουν να δομήσουν ένα συναισθηματικά ασφαλές πλαίσιο εντός του οποίου, το παιδί μπορεί να εκφράσει οποιαδήποτε ανησυχία του και επιπλέον να του παρέχεται βοήθεια με απώτερο σκοπό, την ενδυνάμωσή του. Σε κάθε άλλη περίπτωση, μην διστάσετε να ζητήσετε την βοήθεια ενός ειδικού, καθώς θα πρέπει να μην ξεχνάμε, ότι όλα τα παιδιά , όπως και όλοι οι ενήλικοι άνθρωποι, δεν είναι ίδιοι και τα παραπάνω αποτελούν μία γενική πορεία πλεύσης για τους γονείς!