close

Η “Μαρτιά”

Κόκκινη κλωστή δεμένη, στην ανέμη τυλιγμένη, δώσ’ της κλώτσο να γυρίσει, παραμύθι ν’ αρχινίσει…

Μπήκε ο πρώτος μήνας της άνοιξης, ο Μάρτιος! Οι κήποι με την ευωδιά και τα χρώματά τους, καλούν τις μέλισσες και τις πεταλούδες να φτερουγίσουν πάνω από τα λουλούδια και τις πρασινάδες. Τα δέντρα πλημμυρίζουν από ανθάκια και στα κλαδιά τους κελαηδούν χαρούμενα πουλιά.

Ο ήλιος γίνεται πιο λαμπερός και πιο δυνατός, αλλά εμείς και τα παιδιά μας είμαστε προστατευμένοι απ’ αυτόν με την κόκκινο-λευκη  κλωστή δεμένη στο χέρι μας, την «Μαρτιά».

Σύμφωνα με την λαϊκή παράδοση ο «Μάρτης» ή η «Μαρτιά» προστατεύει τα πρόσωπα των παιδιών από τον πρώτο ήλιο της άνοιξης, για να μην καούν.

Δύο στριμμένες κλωστές, λευκή και κόκκινη μπαίνει στον καρπό των παιδιών την 1η του Μάρτη, πριν βγουν από το σπίτι. Την φορούν στο χέρι μέχρι και την τελευταία μέρα του μήνα. Έπειτα την βγάζουν και την τοποθετούν στα κλαδιά πάνω στις τριανταφυλλιές, όταν δουν το πρώτο χελιδόνι, για να την πάρουν τα πουλιά και να χτίσουν τη φωλιά τους, ή την καίνε με το αναστάσιμο φως του Πάσχα.

Το παμπάλαιο αυτό έθιμο έχει τις ρίζες του στην Αρχαία Ελλάδα και συγκεκριμένα στα Ελευσίνια μυστήρια όπου οι μύστες έδεναν μια κλωστή, την «κρόκη», στο δεξί τους χέρι και το αριστερό τους πόδι. Τον «Μάρτη» τον φορούν και σε πολλές χώρες των Βαλκανίων, όπως η Ρουμανία «Μαρτιζόρ», η Αλβανία «Βερόρε», τα Σκόπια «Μάρτινκα» και η Βουλγαρία «Μαρτενίτσα».

Οι αρχαίοι Έλληνες φορούσαν «Μάρτη» και μάλιστα οι κοπέλες στόλιζαν με αυτόν και το άγαλμα της Αθηνάς. Ο Παυσανίας λέει πως την πρόληψη αυτή την είχαν πάρει από τους Αιγυπτίους. Όταν τελείωνε ο μήνας έπλεναν την κόκκινη κλωστή στον Ιλισό και την έκρυβαν για τον επόμενο χρόνο. Έτσι η κλωστή αυτή πήγαινε από γενιά σε γενιά και όσο πιο παλιά ήταν τόσο πιο γούρικη την θεωρούσαν.

Καλό Μάρτιο λοιπόν να έχουμε όλοι μας!!!

Και μην ξεχνάτε την «Μαρτιά»!


Η Αγγελική Ζαβιτσάνου είναι εκπαιδευτικός και αποφοίτησε από το Τμήμα Επιστημών Προσχολικής Αγωγής & Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού του Πανεπιστημίου Αιγαίου. Το πτυχίο της σε συνδυασμό με την εξειδίκευση της στον τομέα της Ειδικής Αγωγής του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου αποτέλεσε ένα ουσιαστικό προσόν για την ενασχόληση της στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση. Ο μεταπτυχιακός της τίτλος στην Ειδική Αγωγή – Ψυχοπαιδαγωγική της Ένταξης του Δημοκρίτειου Πανεπιστήμιου Θράκης διεύρυνε τις γνώσεις της και δόθηκε θεωρητική εμβάθυνση σε θέματα που σχετίζονται αφενός με την Ειδική Αγωγή - και με την Παιδαγωγική της ένταξης Ειδικών Μαθησιακών Δυσκολιών (Ε. Μ. Δ.), αυτισμού και ΔΕΠ-Υ (Διαταραχή Ελλειμματικής προσοχής – Υπερκινητικότητα). Η εργασιακή της εμπειρία σε πρότυπα εκπαιδευτικά κέντρα καθώς και η πολυετής επαφή της με τα παιδία εξέλιξε τις ικανότητες της, όπως η δημιουργικότητα και η υπευθυνότητα. Έχει παρακολουθήσει πληθώρα συνεδρίων και εκπαιδευτικών σεμιναρίων. Έχει ασχοληθεί με τον εθελοντισμό σε γνωστό μη κερδοσκοπικό οργανισμό για την αντιμετώπιση των καθημερινών προβλημάτων των παιδιών εξασφαλίζοντας τα απαραίτητα για τη σωματική, ψυχική και πνευματική ισορροπία τους. Είναι κάτοχος του συστήματος γραφής και ανάγνωσης τυφλών «Braille».

INSTAGRAM FEED