close

Παγκόσμια ημέρα Ψυχικής Υγείας: 8 συμβουλές που “χτίζουν” μία καλύτερη ζωή

Τα ψυχικά προβλήματα αναγνωρίζονται ολοένα και πιο πολύ, ως η κρυφή μάστιγα της σύγχρονης κοινωνίας μας, με τα στατιστικά στοιχεία να αποκαλύπτουν ότι το ένα τρίτο του γενικού πληθυσμού θα επηρεαστεί ως ένα βαθμό. 10 Οκτωβρίου είναι  η Παγκόσμια Ημέρα Ψυχικής Υγείας. Σε όλο τον κόσμο άνθρωποι και εταιρείες αρχίζουν να ενημερώνονται όλο και περισσότερο για την “κρίση” στον τομέα αυτό.

«Ας ξεκαθαρίσουμε κάτι από την αρχή: το να βελτιώσουμε την ψυχική μας υγεία μπορεί να χρειάζεται επαγγελματική βοήθεια. Πολλοί άνθρωποι έχουν ανάγκη από ψυχοθεραπεία, ή ακόμα και φαρμακευτική αγωγή για να αντιμετωπίσουν ασθένειες όπως η κατάθλιψη και το χρόνιο στρες. Παρ’ όλα αυτά, όμως, υπάρχουν και ορισμένα μικρά, εύκολα τρικ που μπορούμε όλοι να κάνουμε για να βοηθήσουμε τον εαυτό μας, τα οποία στηρίζονται και επιστημονικά. Ας δούμε ποια είναι αυτά.»

Να θέτουμε στόχους, αλλά να μην φοβόμαστε την αποτυχία

Όλοι μπορούμε να είμαστε λίγο-πολύ τελειομανείς όσον αφορά κάποια πράγματα. Το να θέτουμε υψηλούς στόχους μπορεί να είναι το πρώτο βήμα της επιτυχίας, όμως διάφορες μελέτες έχουν υποδείξει ότι η πολλή τελειομανία μπορεί να προκαλέσει κακό στην υγεία. Αυτό συμβαίνει επειδή μαζί με τους υψηλούς στόχους, βάζουμε τον εαυτό μας στη θέση να ανησυχεί για το αποτέλεσμα – κάτι που μπορεί να προκαλέσει αισθήματα κατωτερότητας. Οπότε, ξεκινούμε θέτοντας μικρούς, δυνατούς στόχους που ξέρουμε ότι μπορούμε να καλύψουμε και προσπαθώντας να εστιάσουμε στις μικρές, καθημερινές επιτυχίες, παρά σε μια μεγάλης κλίμακας προσωπική νίκη.

Κοινωνικοποίηση

Όταν κλεινόμαστε στο σπίτι, οι συνέπειες για την υγεία μας είναι δυσάρεστες. Μια βόλτα 90 λεπτών στη φύση μπορεί να ελαττώσει την εγκεφαλική δραστηριότητα στον προμετωπιαίο φλοιό, που ενεργοποιείται όταν κάνουμε αρνητικές σκέψεις. Το περπάτημα σε περιοχές με πολλά αυτοκίνητα δεν φαίνεται να βοηθάει με αυτή την “ησυχία του μυαλού”.

Γυμναστική

Σίγουρα, δεν είναι κάτι που ακούτε για πρώτη φορά, εφόσον τα οφέλη της γυμναστικής για το πνεύμα είναι γνωστά. Μέσα από μελέτες, παρατηρήθηκε ότι στους ανθρώπους που ασκούνται τακτικά η εγκεφαλική δραστηριότητα είναι πιο δυνατή και υγιής. Αντιθέτως, δεν βλέπουμε τα ίδια αποτελέσματα με πιο πνευματικές ασκήσεις, όπως το σκάκι. Η γυμναστική, επιπλέον, έχει δείξει πως μπορεί να είναι σημαντικό κομμάτι στην αντιμετώπιση σοβαρών ψυχικών διαταραχών. Μειώνει τα συμπτώματα της κατάθλιψης, όπως και της σχιζοφρένειας. Σε περιπτώσεις μετατραυματικού σοκ, η τακτική γυμναστική μπορεί να βελτιώσει τον ύπνο.

Καλός νυχτερινός ύπνος

Ένα από τα πρώτα και βασικά βήματα για τη διατήρηση της ψυχικής υγείας, που συνήθως παραλείπεται από τους περισσότερους, είναι ο καλός ύπνος. Το βράδυ, πριν από τη μέρα που έχετε αποφασίσει να αφιερώσετε στον εαυτό σας, σιγουρευτείτε ότι είστε σε θέση να απολαύστε έναν 8ωρο νυχτερινό ύπνο.

Ωστόσο, αν δυσκολεύεστε να κοιμηθείτε και ξυπνάτε συχνά κατά τη διάρκεια της νύχτας ίσως χρειαστείτε 9-10 ώρες ύπνο για να μην νιώθετε κουρασμένοι το επόμενο πρωί. Όπως και να έχει χρειάζεται να θυμάστε ότι πρέπει να τοποθετήσετε το ξυπνητήρι μακριά σας για να μην υποπέσετε στον πειρασμό του κουμπιού αναβολής.

 Να είμαστε γενναιόδωροι στις σχέσεις μας

Σε μελέτη του 2011 που πραγματοποιήθηκε σε παντρεμένα ζευγάρια, φάνηκε πως τα ζευγάρια που έκαναν μικρά δώρα (ακόμα και συμβολικά) ο ένας στον άλλον, ανάφεραν πως ήταν πιο ικανοποιημένα με τον γάμο τους, όπως και ότι η σεξουαλική τους ζωή ήταν πιο ικανοποιητική. Πέρα από αυτό, με το να βρισκόμαστε σε μία λειτουργική, υγιή σχέση, καταφέρνουμε να ρίξουμε τα συμπτώματα της κατάθλιψης, καθώς μπορούμε να επικεντρωθούμε πιο εύκολα στα καλά κομμάτια της ζωής μας.

Προσοχή στα social media

Τα social media θεωρούνται κάτι σαν δίκοπο μαχαίρι για την ψυχική υγεία. Από τη μία πλευρά, η επαφή με τον κόσμο μπορεί να είναι ευεργετική, από την άλλη, όμως, συχνά βάζουμε τον εαυτό μας σε διαδικασία σύγκρισης με τις ζωές των άλλων. Οι ειδικοί προτείνουν να περιορίζουμε τις online επαφές μας σε άτομα με τα οποία νιώθουμε αρκετή οικειότητα. Πρέπει με κάποιον τρόπο να βρεθεί η χρυσή τομή: Να μάθουμε να εκμεταλλευόμαστε σωστά τις δυνατότητες που μας προσφέρει μια πλατφόρμα όπως το Facebook, ώστε να νιώθουμε αποδεκτοί και μέλη μιας κοινότητας ομοίων, αλλά να μην περιστρέφεται ολόκληρη η κοινωνική μας ζωή γύρω από αυτό.

Να μη στενοχωριόμαστε για ασήμαντα πράγματα

Οι καθημερινές ενοχλήσεις είναι αναμενόμενες, αλλά μπορούν να μας ρίξουν τη διάθεση – και να επηρεάσουν την ψυχική μας υγεία. Όσο πιο αρνητικά αντιδρούμε σε μικροπράγματα, όπως το να είμαστε κολλημένοι στην κίνηση, ή οι διαφωνίες με τον/την σύντροφό μας, τόσο περισσότερο αυξάνουμε τα επίπεδα του άγχους μας

Σπάστε τη μονοτονία

Ένας τρόπος για να διασφαλίσετε ότι η ψυχική σας υγεία θα παραμείνει λειτουργική είναι να πυροδοτήσετε τη θετική ματιά στη ζωή. Ίσως έχετε χόμπι, με τα οποία ήσασταν κάποτε παθιασμένοι, αλλά τα αφήσατε στην πορεία εξαιτίας διάφορων συνθηκών.

Όταν ξέρουμε τον εαυτό μας – τις πηγές του άγχους μας, τον τρόπο που αντιδρούμε και όλα εκείνα που μας αποφορτίζουν – μπορούμε να περιορίσουμε τη ζημιά. Δεν μπορούμε να εξαλείψουμε το στρες. Μπορούμε όμως και να μάθουμε πώς να το διαχειριζόμαστε. Και το ίδιο μπορούμε να κάνουμε με κάθε πρόκληση που αφορά στην ψυχική μας υγεία.


Η Έλλη Χατζηπαζαρλή είναι ψυχολόγος, απόφοιτος του UEL (UNIVERSITY OF EAST LONDON), του Τμήματος Ψυχολογίας - BSc(Hons) Psychology. Μετεκπαιδεύτηκε στα ψυχομετρικά τεστ και πιο συγκεκριμένα, στις προβολικές δοκιμασίες TAT & CAT (ThematicApperception test & Children’s Apperception Test) και στο Ιχνογράφημα παιδιών και ενηλίκων, στο κέντρο διεπιστημονικής και ερευνητικής ψυχοκοινωνικής υποστήριξης παιδιών και ενηλίκων (ΔΙΚΕΨΥ). Έπειτα, ολοκλήρωσε με επιτυχία μία ακόμη μετεκπαίδευση και ειδικεύτηκε στην κλινική αξιολόγηση ενδοοικογενειακής βίας και σεξουαλικής κακοποίησης μέσω προβολικών διαγνωστικών εργαλείων, στο κέντρο ψυχολογίας Animus Corpus. Έχει παρακολουθήσει επιπλέον σεμινάρια σχετικά με το Selfie Syndrome, Bullying in schools και άλλα. Έχει συμμετάσχει εθελοντικά ως βοηθητικό προσωπικό - ψυχολόγος, στον οίκο υπέρ ενηλίκων, "Κωστοπούλειος Στέγη" στο νομό Σερρών , και στην Ελληνική Εταιρεία Νόσου Αλτσχάιμερ, στην Θεσσαλονίκη. Στο πλαίσιο της πρακτικής της άσκησης συνεργάστηκε σε ιδιωτικό ιατρείο ψυχιατρικής στην Θεσσαλονίκη και έπειτα στις Σέρρες. Είναι μέλος του συλλόγου BPS (British psychological Society).

INSTAGRAM FEED