close

Οι 10 πιο συχνές παγίδες της δίαιτας.

 Η γνωστή σταρ του ελληνικού κινηματογράφου Σπεράντζα Βρανά  είχε πει: «πάχυνα κάνοντας δίαιτες». Μήπως αυτό σας κτυπά καμπανάκι, μήπως σας θυμίζει κάτι;

Όσοι κατά καιρούς έχουν μπει στη διαδικασία απώλειας βάρους καταλαβαίνουν απόλυτα το νόημα αυτής  της φράσης.  Στην αρχή μία δίαιτα φαίνεται να είναι μία πολλά υποσχόμενη κατάσταση: Ευφορία, προσδοκία , και μία έντονη επιθυμία γρήγορης -και συχνά χωρίς ρεαλιστικούς στόχους- απώλειας κιλών. Πόσο εύκολη όμως είναι η διαδρομή και  πόσοι τελικά καταφέρνουν να ολοκληρώσουν την προσπάθεια;

Είναι γνωστό ότι οι δίαιτες αποτυγχάνουν παταγωδώς για εκατομμύρια ανθρώπους ετησίως. Οι λόγοι;  Από την μία,  η συνηθισμένη πρακτική, να αποκλείονται ολόκληρες κατηγορίες τροφών, η οποία οδηγεί αναμφίβολα σε υποσιτισμό με τις γνωστές συνέπειες και με επιπλέον περισσότερα κιλά από αυτά που ξεκίνησε κανείς πριν την δίαιτα, και  από την άλλη, πολλοί άνθρωποι συχνά πέφτουν στις «γνωστές-άγνωστες» παγίδες, οι οποίες αποκτούν και το χαρακτηριστικό της συνήθειας με συγκεκριμένες εγγραφές στον εγκέφαλο.

Οι πιο συνηθισμένες μάλιστα είναι:

  1. Κόβεις πολλές θερμίδες από την διατροφή σου

 Η πεποίθηση ότι όσο λιγότερες θερμίδες τρως τόσο πιο γρήγορα χάνεις βάρος δεν ευσταθεί απλά γιατί το σώμα μπαίνει σε λειτουργία «πτήσης», κοινώς επιβραδύνεται ο μεταβολισμός. Στην πραγματικότητα αυτό που συμβαίνει είναι ότι το σώμα λαμβάνει το μήνυμα ότι δεν υπάρχει επαρκής πρόσβαση στην τροφή, οπότε λειτουργεί αντίστροφα για να σε διατηρήσει στη ζωή. Μια ενήλικη γυναίκα χρειάζεται 2000 θερμίδες και ένας άντρας 2500 θερμίδες ημερησίως.

  1. Κόβεις το άμυλο

 Πολλές δίαιτες βασίζονται στον απόλυτο περιορισμό του αμύλου, κάτι που βεβαίως έχει τεράστιο αντίκτυπο στο σώμα και τον εγκέφαλο. Οι υδατάνθρακες και το άμυλο εξισορροπούν  την γλυκόζη στο αίμα, επίσης βοηθούν στην απελεύθερη της τρυπτοφάνης ενός αμινοξέος υπεύθυνου για την έκκριση σεροτονίνης (η ορμόνη της πείνας, του κορεσμού και της διάθεσης).

3. Αποφεύγεις και ενοχοποιείς τις λιπαρές τροφές

 Πολλές τροφές κατηγοριοποιούνται σε χαμηλά και καθόλου λιπαρά, ενοχοποιώντας τα λιπαρά στο μέγιστο βαθμό! Πολλοί φοβούνται τις τροφές που εμπεριέχουν λιπαρά θεωρώντας ότι η κατανάλωση τους θα προκαλέσει αύξηση βάρους. Αυτό φυσικά μόνο αλήθεια δεν είναι καθώς ο εγκέφαλος χρειάζεται τα λιπαρά. Τα τελευταία, μεταξύ άλλων, επιβραδύνουν την καύση της γλυκόζης, γεγονός που έχει ως αποτέλεσμα να πεινάμε ανά 3 ώρες και όχι νωρίτερα.

  1. Δεν έχεις χρόνο

 Μόνο ο προγραμματισμός και το πλάνο υποβοηθούν στην εφαρμογή ενός μενού. Σαφώς οι περισσότεροι τρέχετε από το πρωί ως το βράδυ και δεν προλαβαίνετε να πάρετε ταπεράκι και προτιμάτε να φάτε αργότερα, αυτή όμως είναι παγίδα: η μη ενασχόληση και η φροντίδα των γευμάτων οδηγεί σε μια διαταραγμένη σχέση  με την τροφή.

  1. Δεν τρως πρωινό

 Το πρωινό είναι το πιο σημαντικό γεύμα της μέρας. Όσο το αποφεύγεις, τόσο αυξάνεις το βάρος σου. Το 30% της παραγωγής της σεροτονίνης γίνεται στο πρωινό. Το πρώτο γεύμα της ημέρας, παράλληλα, ισορροπεί την γλυκόζη στο αίμα μειώνοντας την λιγούρα. Η κατανάλωση ενός ισορροπημένου πρωινού προλαμβάνει κατά 43% την παχυσαρκία και την εμφάνιση διαβήτη τύπου 2.

6. Τρως σε μικρό πιάτο

 Πιστεύεις ότι όσο πιο μικρό είναι το πιάτο τόσο λιγότερο θα καταναλώσεις; Μύθος!  Αντιθέτως,  ο εγκέφαλος συνηθίζει στη θέα ενός μικρού γεμάτου πιάτου πάρα σ’ ένα κανονικό μη γεμάτο. Αυτή είναι μια συνήθεια που σε αποπροσανατολίζει, καθώς πολύ συχνά μπαίνεις στον πειρασμό να το ξαναγεμίσεις.

7. Χρησιμοποιείς την τροφή για επιβράβευση ή τιμωρία

 Όταν το συναίσθημα περνά από το στομάχι και η χρήση της τροφή για συναισθηματικούς λόγους είναι κάτι που συμβαίνει συχνά, η τροφή λειτουργεί ως επιβράβευση, παρηγοριά ή τιμωρία.  Η ρύθμιση του συναισθήματος μέσω της τροφής είναι αναπόφευκτη όταν λείπουν από τη «φαρέτρα» σου άλλοι τρόποι συναισθηματικής διαχείρισης. Σαφώς η τροφή συνδέεται με το σύστημα επιβράβευσης του εγκέφαλου, αλλά η επιβράβευση επέρχεται και με όλους τρόπους που δεν συνδέονται απαραίτητα με την κατανάλωση της τροφής.

  1. Χρησιμοποιείς θερμιδομετρητή με ανώτατο όριο τις 1200 θερμίδες

Μπράβο! Κάνεις την δίαιτα που εφάρμοζαν οι Ναζί στα στρατόπεδα συγκέντρωσης για την εξολόθρευση των κρατουμένων!

9. Δεν πρέπει να νιώθω κορεσμό

 Υπάρχει μια πεποίθηση ότι πρέπει να σταματάμε πριν νιώσουμε κορεσμό, διαταράσσοντας  την φυσιολογία της πείνας και του κορεσμού. Όταν αγνοείς τα σημάδια που σου στέλνει το σώμα, τότε αρχίζει η αντιστροφή μέτρηση και το σώμα σε εκδικείται.

  1. Το σύνδρομο της ελεύθερης μέρας

 Έχεις ελεύθερη μέρα. Δηλαδή όλες οι προηγούμενες ήταν του περιορισμού! Μέσα από αυτή την αντίληψη βιώνεις αρνητικά συναισθήματα για την τροφή και δεν μαθαίνεις να την χειρίζεσαι επαρκώς, καθώς η ελεύθερη μέρα σημαίνει μέρα «ξεσαλώματος». Έτσι δημιουργείται ένα δίπολο  περιορισμού και μίνι βουλιμίας!

 


Η Μαρία Τσιάκα είναι Πρόεδρος του Ελληνικού κέντρου διατροφικών διαταραχών (www.hcfed.gr). Σπούδασε Ψυχολογία, έχει εκπαιδευτεί και στη Συστημική Ψυχοθεραπεία, ενώ είναι υποψήφια διδάκτωρ στο Τμήμα Ψυχολογικής Ιατρικής και Ψυχιατρικής του Institute of Psychiatry, King’s College London. Επίσης, είναι μέλος διαφόρων Συλλόγων και Οργανισμών, όπως EFTA (European Family Therapy Association), ECED (European Council on Eating Disorders), AED (Academy of Eating Disorders), IAEAP (International Association for Eating Disorders Professionals).

INSTAGRAM FEED