close

Μαθησιακές δυσκολίες και πώς να τις αντιμετωπίσετε

Με τον όρο «μαθησιακές δυσκολίες» ορίζουμε οποιαδήποτε δυσχέρεια παρουσιάζει το παιδί στην κατανόηση και στη χρήση της γλώσσας. Επιπλέον συμπεριλαμβάνονται οι δυσκολίες στην πραγματοποίηση μαθηματικών υπολογισμών και στη διατήρηση της συγκέντρωσης του κατά τη διάρκεια των μαθημάτων ή του διαβάσματος στο σπίτι. Πιο συγκεκριμένα, επηρεάζονται εκείνοι οι τομείς του εγκεφάλου, που εμποδίζουν την ικανότητα του παιδιού να επεξεργάζεται, να απομνημονεύει και να δέχεται  μία πληροφορία. Όμως με την έγκαιρη διάγνωση και τη σωστή καθοδήγηση, με υπομονή και αγάπη, το πρόβλημα αργά ή γρήγορα ξεπερνιέται.

Πότε γίνεται η διάγνωση και από ποιον ;

Είναι σημαντικό να αναφέρουμε, ότι οι γονείς ΔΕΝ είναι δυνατόν να διαγνώσουν, αν το παιδί τους έχει κάποιας μορφής Μ.Δ. (Μαθησιακή δυσκολία). Αν ο δάσκαλος ή εσείς υποψιάζεστε πως το παιδί σας έχει Μ.Δ, απευθυνθείτε σε ειδικούς όπως : παιδοψυχίατρους/παιδοψυχολόγους, λογοθεραπευτές ή εκπαιδευτικούς ψυχολόγους. Ο χρόνος και ο τρόπος που εμφανίζονται από το ένα παιδί στο άλλο, ποικίλλει. Επίσης ας σημειωθεί ότι  δεν υπάρχει συγκεκριμένη ηλικία κατά την οποία το παιδί μπορεί να εμφανίσει συμπτώματα Μ.Δ.

Τα πιο συχνά συμπτώματα ανά ηλικία είναι τα εξής.

3 – 6 ετών :

  • Δυσκολία στην προφορά λέξεων
  • Δυσκολία στην επιλογή σωστής λέξης
  • Δυσκολία ζωγραφικής εντός των κατευθυντήριων γραμμών
  • Δυσκολία στην εκμάθηση αριθμών, ημερών της εβδομάδας, χρωμάτων κ.λπ.
  • Δυσκολία τήρησης οδηγιών
  • Χαμηλό επίπεδο ομιλίας

 5 – 9 ετών :

  • Δυσκολία συνδυασμού ήχων για την προφορά ολοκληρωμένων λέξεων
  • Δυσκολία σύνδεσης μεταξύ γραμμάτων και ήχων
  • Δυσκολία στην ορθογραφία/ανάγνωση/μαθηματικές έννοιες
  • Δυσκολία στην κατανόηση χρόνου
  • Καθυστερεί να μάθει νέες δεξιότητες

10 – 13 :

  • Δεν διαθέτει οργανωτικές ικανότητες
  • Άσχημα γράμματα κατά την γραφή
  • Δυσκολία στην κατανόηση ανάγνωσης/ανάγνωση μεγαλοφώνως
  • Δυσκολία σε μαθηματικά/γλωσσικά τεστ
  • Προβλήματα σε συζητήσεις μέσα στην τάξη ή στο φροντιστήριο
  • Διάσπαση προσοχής

Ποια είναι τα πιο γνωστά είδη Μ.Δ ;

Τα πιο συνηθισμένα είδη Μ.Δ είναι τα εξής :

  1. Δυσλεξία
  2. Δυσαριθμησία
  3. Δυσγραφία
  4. Δυσαναγνωσία
  5. Δυσορθογραφία
  6. Διάσπαση Προσοχής & Υπερκινητικότητα

Με τη σωστή διάγνωση του ειδικού στον οποίο έχετε απευθυνθεί, με τη σωστή καθοδήγηση και τους νέους τρόπους αντιμετώπισης η καθημερινότητα θα είναι περισσότερο εποικοδομητική και ομαλή για το παιδί. Η διάγνωση για μια μαθησιακή δυσκολία είναι μια διαδικασία που περιλαμβάνει έλεγχο, λήψη ιστορικού και παρατήρηση από εκπαιδευμένο ειδικό ψυχολόγο. Συμβουλευτείτε παραπάνω από έναν ειδικό, εάν χρειαστεί για να σιγουρευτείτε.

Αυτό που είναι καλό να σημειωθεί, είναι πως καθόλη τη διάρκεια της διαδικασίας στήριξης το παιδί θα πρέπει να επικοινωνεί ουσιαστικά και αληθινά με τον παιδοψυχίατρο/παιδοψυχολόγο , όπως και με τον λογοθεραπευτή. Το παιδί θα μάθει την έννοια των Μ.Δ και πώς θα πρέπει να τις αντιμετωπίζει αποτελεσματικά! Η συναισθηματική και κυρίως η ψυχολογική στήριξη, είναι πολύ σημαντική για τα παιδιά με Μ.Δ. Θα μάθουν νέους τρόπους εκμάθησης, τη σημασία της υπομονής, της επιμονής και της επανάληψης! Ο δρόμος για την αντιμετώπιση αυτών των δυσκολιών, δεν θα ναι τόσο εύκολος και θα έχει πιθανόν, αρκετές απογοητεύσεις. Το μόνο σίγουρο είναι ότι με την κατάλληλη στήριξη, ψυχολογική και συναισθηματική , θα αποκατασταθεί το πρόβλημα.


Η Έλλη Χατζηπαζαρλή είναι ψυχολόγος, απόφοιτος του UEL (UNIVERSITY OF EAST LONDON), του Τμήματος Ψυχολογίας - BSc(Hons) Psychology. Μετεκπαιδεύτηκε στα ψυχομετρικά τεστ και πιο συγκεκριμένα, στις προβολικές δοκιμασίες TAT & CAT (ThematicApperception test & Children’s Apperception Test) και στο Ιχνογράφημα παιδιών και ενηλίκων, στο κέντρο διεπιστημονικής και ερευνητικής ψυχοκοινωνικής υποστήριξης παιδιών και ενηλίκων (ΔΙΚΕΨΥ). Έπειτα, ολοκλήρωσε με επιτυχία μία ακόμη μετεκπαίδευση και ειδικεύτηκε στην κλινική αξιολόγηση ενδοοικογενειακής βίας και σεξουαλικής κακοποίησης μέσω προβολικών διαγνωστικών εργαλείων, στο κέντρο ψυχολογίας Animus Corpus. Έχει παρακολουθήσει επιπλέον σεμινάρια σχετικά με το Selfie Syndrome, Bullying in schools και άλλα. Έχει συμμετάσχει εθελοντικά ως βοηθητικό προσωπικό - ψυχολόγος, στον οίκο υπέρ ενηλίκων, "Κωστοπούλειος Στέγη" στο νομό Σερρών , και στην Ελληνική Εταιρεία Νόσου Αλτσχάιμερ, στην Θεσσαλονίκη. Στο πλαίσιο της πρακτικής της άσκησης συνεργάστηκε σε ιδιωτικό ιατρείο ψυχιατρικής στην Θεσσαλονίκη και έπειτα στις Σέρρες. Είναι μέλος του συλλόγου BPS (British psychological Society).

INSTAGRAM FEED