close

Μάθετε τα όρια σας για να μην τα… ξεπερνάτε

Η τέχνη του να θέτεις όρια.

1.   Ποιοι είναι όμως οι συνηθέστεροι τύποι ορίων στην ζωή μας.

  • Συναισθηματικός
  • Σωματικός
  • Υλικός
  • Σεξουαλικός
  • Γνωστικός

Μιλώντας για συναισθηματικά όρια είναι ωφέλιμο να σταθώ στην επεξήγηση του συγκεκριμένου όρου. Έτσι λοιπόν συναισθηματικά όρια, είναι ο διαχωρισμός των προαναφερθέντων και η ευθύνη σας επί αυτών, , έναντι των συνανθρώπων σας. Φανταστείτε μια νοητή γραμμή που διαφυλάσσει τον χώρο, των δικών σας συναισθημάτων. Παρόλο που την τοποθετώ στις νοητές γραμμές, θα ήθελα να τονίσω πως είναι μια από τις πιο ευδιάκριτες. Σας «προστατεύει» για να μην νιώθετε υπεύθυνοι, όταν κάποιον τον διακατέχουν αρνητικά συναισθήματα, ή να νιώθετε ένοχοι για τα προβλήματα κάποιου. Θυμηθείτε τα υγιή συναισθηματικά όρια μας βοηθούν ώστε να μην κατηγορούμε τους άλλους για ότι μας συμβαίνει, κατ’ επέκταση, ούτε τον εαυτό μας. Για να το πετύχουμε όμως αυτό, χρειάζεται να δώσουμε χρόνο στον εαυτό μας να σκεφτεί βαθύτερα, να καταλάβει τι πραγματικά επιθυμεί. Αφήστε τον να κατανοήσει τις ανάγκες σας και τις ευθύνες σας απέναντι σας. Μην ξεχνάτε άλλωστε πως σε περιόδους κρίσης, η αυξημένη αντιδραστικότητα και επιθετικότητα, υποδηλώνει αδυναμία συναισθηματικής οριοθέτησης.

Με τον όρο σωματικά όρια, η σημασία είναι πιο διακριτή. Ο προσωπικός σας χώρος, το σώμα σας και η ιδιωτικότητα σας, είναι τα πιο κύρια. Μερικά παραδείγματα είναι, όταν εσείς επιλέγετε ποιον θα αγκαλιάζετε, ποιον θα φιλήσετε, σε ποιον θα απευθυνθείτε και με ποιον θα ζήσετε μαζί. Οποιοσδήποτε θα πρέπει αυτά τα όρια να τα δέχεται και να συμμορφώνεται με αυτά.

Υλικά όρια, είναι η επιθυμία σας και η άρνηση σας να δανείζετε η να παραχωρείτε υλικά αγαθά, όπως το αυτοκίνητο σας, τα καλλυντικά σας, τα ρούχα σας, κλπ.

Σεξουαλικά όρια: Η σχέση μας με την σεξουαλική επαφή και την επιθυμία μας με αυτήν θα πρέπει επίσης να οριοθετείται. Πότε θέλουμε να έρθουμε σε επαφή; Με ποιον/α; Που; Πόσες φορές;

Γνωστικά όρια: Πως συμπεριφέρεστε σε μια συζήτηση; Είστε δεκτικοί στις απόψεις των άλλων ανθρώπων; Στηρίζετε τις πεποιθήσεις σας; Κλονίζεστε όταν σας ασκούν έντονη κριτική και υποχωρείτε; Σε τέτοιες περιπτώσεις η «τοποθέτηση» ορίων είναι αναγκαία. Η υποδήλωση  ασθενών γνωστικών ορίων γίνεται εμφανής, όταν στην συναναστροφή σας με τους συνανθρώπους σας φαίνεστε, εριστικοί, μη ανεκτικοί, οξύθυμοι, νευρικοί, συναισθηματικοί η αμυντικοί.

2.   Τι μας εμποδίζει να βάζουμε Όρια

Πολλές φορές η αγάπη μας για έναν άνθρωπο μας βάζει σε μια τροχιά κατά του εαυτού μας. Μας τοποθετεί κάπου όπου οι ανάγκες του εαυτού μας έρχονται σε δεύτερη μοίρα και προτεραιότητα έχουν οι ανάγκες του άλλου. Ένα παράδειγμα λοιπόν, γιατί δεν μπορούμε να βάλουμε όρια είναι ότι θέτουμε σε προτεραιότητα τις ανάγκες και τα θέλω των άλλων.

Ένα ακόμη χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ότι οι άνθρωποι πιστεύουν μέσα από την οριοθέτηση, ότι θα διακινδυνεύσουν την σχέση τους με τους άλλους. Αυτό δεν αληθεύει όμως. Ίσως μετά την καταχώρηση ορίων, η σχέση να είναι πιο υγιής και πιο σαφής.

3.   Θέτοντας τελικά αποτελεσματικά τα Όρια

Όταν τελικά αποφασίζουμε να οριοθετηθούμε , τις περισσότερες φορές στην αρχή τοποθετούμαστε λανθασμένα. Πολλές φορές πάνω σε έναν καυγά, σε μια λογομαχία η ακόμη όταν θέλουμε να τιμωρήσουμε κάποιον νομίζουμε ότι θέτουμε όρια. Αυτός ο τρόπος βέβαια δεν ενδείκνυται. Διότι το αποτέλεσμα θα είναι το αντίθετο από αυτό που επιθυμείτε! Δεν θα ακουστείτε και κατά πάσα πιθανότητα η ρήξη θα επέλθει ξανά. Τα όρια προορίζονται για να υπερασπιστούν την γαλήνη και την ευημερία σας. Φανείτε ήρεμοι και σίγουροι γι’ αυτό που διεκδικείτε. Θυμηθείτε η τοποθέτηση ορίων δεν είναι πράξη εγωιστική. Είναι δείγμα αγάπης και σεβασμού προς τον εαυτό σας.

 


Η Έλλη Χατζηπαζαρλή είναι ψυχολόγος, απόφοιτος του UEL (UNIVERSITY OF EAST LONDON), του Τμήματος Ψυχολογίας - BSc(Hons) Psychology. Μετεκπαιδεύτηκε στα ψυχομετρικά τεστ και πιο συγκεκριμένα, στις προβολικές δοκιμασίες TAT & CAT (ThematicApperception test & Children’s Apperception Test) και στο Ιχνογράφημα παιδιών και ενηλίκων, στο κέντρο διεπιστημονικής και ερευνητικής ψυχοκοινωνικής υποστήριξης παιδιών και ενηλίκων (ΔΙΚΕΨΥ). Έπειτα, ολοκλήρωσε με επιτυχία μία ακόμη μετεκπαίδευση και ειδικεύτηκε στην κλινική αξιολόγηση ενδοοικογενειακής βίας και σεξουαλικής κακοποίησης μέσω προβολικών διαγνωστικών εργαλείων, στο κέντρο ψυχολογίας Animus Corpus. Έχει παρακολουθήσει επιπλέον σεμινάρια σχετικά με το Selfie Syndrome, Bullying in schools και άλλα. Έχει συμμετάσχει εθελοντικά ως βοηθητικό προσωπικό - ψυχολόγος, στον οίκο υπέρ ενηλίκων, "Κωστοπούλειος Στέγη" στο νομό Σερρών , και στην Ελληνική Εταιρεία Νόσου Αλτσχάιμερ, στην Θεσσαλονίκη. Στο πλαίσιο της πρακτικής της άσκησης συνεργάστηκε σε ιδιωτικό ιατρείο ψυχιατρικής στην Θεσσαλονίκη και έπειτα στις Σέρρες. Είναι μέλος του συλλόγου BPS (British psychological Society).

INSTAGRAM FEED